VisitNordsjælland
Dato: 22/10/2010 |
|
VisitNordsjælland Var et samarbejde mellem fem Nordsjællandske
kommuner, Gribskov, Hillerød, Halsnæs, Fredensborg-Humlebæk og Helsingør
Kommune.
Samarbejdet er nu opløst, Helsingør kommune er udtrådt og smilingnordsjælland.dk repræsenterer nu alene Den-Danske-Riviera
Kontakt VisitNordsjælland
Initiativet til VisitNordsjaelland samarbejdet blev taget af Helsingør i 2009, og kontorer blev
henlagt til Mørdrupvej 15 sammen med Kommunens Tekniske afdeling.
Formålet var/er at udarbejde en Turismestrategi - og handleplan der
skal sætte rammerne for et bredt turismesamarbejde, hvor samarbejde og sammenhæng
i indsatsen skal løfte turismen i Nordsjælland. Dermed får kommunerne maksimal glæde af
investeringerne, og Helsingør i Kulturhavnen, VisitNordsjælland, Vækst &
Viden og de mange andre investeringer, som direkte og indirekte udvikler
turismen og Helsingør Kommunes varemærker. Formålet med turismestrategien er
således at realisere den del af visionen for Helsingør Kommune, som handler om
at tiltrække flere besøgende, og omsætte Erhvervs - og Vækstpolitikken til
mere konkrete prioriteringer og handlinger på turismeområdet.
En lidt "fortumlet" start Ideen VisitNordsjælland
udspringer oprindeligt fra Vækst & Viden som blev stiftet til samme formål
i 2008, men Vækst & Viden magtede ikke opgaven og efter at være et beskæftigelsesprojekt
uden resultater og ej heller til gavn for turismeudviklingen, blev Vækst &
Viden opløst ved lekvidering i 2012, og de fleste medarbejdere blev overflyttet
til VisitNordsjælland, som i dag har 11 fuldtidsansatte i Espergærde og en række
afdelingsansvarlige, eller en samlet stab på ca. 20 fuldtidsansatte der kun har
til opgave at udvikle turismeindustrien i Nordsjælland. - De 3 - 4 medarbejdere
der ikke blev overflyttet til VisitNordsjaelland, blev tilbage som bænkevarmere
og kaldte sig Business Event Elsinore, som efter at være "Bænkevarmere"
i 3 år,? - nu også er opløst?
Første strategimøde Blev afholdt, og en strategiplan blev vedtaget i
November 2012, i mellemtiden er direktøren udskiftet og der ses kun ringe
aktivitet i VisitNordsjælland til dato.
Turisme har en stor betydning for Helsingør Kommune. 2100 jobs, knap 10 % af
kommunens job, er afledt af turisme og den turistmæssige omsætning i kommunen
er på 1,351 milliard kr., den tredje største i regionen efter København og
Bornholm.
Der investeres i alt 1,2 milliard i Kulturværftet og Kulturhavnen.
Kombineret med Helsingør Kommunes mange attraktioner og oplevelser er der store
muligheder for at sætte et tydeligt aftryk på det kulturelle og turistmæssige
danmarkskort og verdenskort.
Det kræver, at der er sammenhæng i indsatserne, at alle går i den samme
retning og at rolle - og arbejdsfordelingen er klar. Det skal VisitNordsjælland
være tovholder for, men det sees ikke rigtigt at fungere.
Turismens afledte effekter Udover de økonomiske effekter en øget
turisme har i forhold til øget omsætning i turisterhvervene og øget beskæftigelse
vil der også være effekter, som har mere indirekte betydning for Helsingør
Kommune som et attraktivt sted at bo og leve.
Et højere aktivitetsniveau i kulturellivet og en højere kvalitet i den fysiske
infrastruktur vil komme borgerne i Helsingør Kommune til gode og vil øge
kommunens attraktion som bosætningssted. Den dynamik, som skabes ved et højt
antal af besøgende både fra ind - og udland, er med til at gøre Helsingør
Kommune til et attraktivt sted at bo.
Historisk har denne dynamik været en del af Helsingørs identitet, og mange
besøgende har gennem de seneste mange århundreder medvirket til at skabe det
kosmopolitiske præg, som særligt Helsingør har, og som er et godt afsæt for
en styrket turismeindsats.
Fakta om turismens betydning: |
1. - 100 jobs i turisterhvervet betyder, at der
skabes 110 jobs i lokalområdet via afledt beskæftigelse i fx fødevare
og byggesektoren, detail handlen osv. (indirekte, inducerede samt
eksporteffekter). |
2. - Turisterhvervet skaber beskæftigelse til 3 gange så
mange danskere med anden etnisk baggrund end andre erhverv. |
3. - Turisterhvervet skaber beskæftigelse til dobbelt så
mange kortuddannede som andre erhverv. |
4. - Turisterhvervet sikrer fastholdelse af kortuddannede
på arbejdsmarkedet og leverer beskæftigelsesmulighed til dem, der
bliver ledige i andre erhverv pga. outsourcing. |
5. - Detailhandlen står for næsten en 1/3 af
turisternes forbrug. |
6. - Turisters forbrug skaber øget værditilvækst, beskæftigelse
og større skattegrundlag (moms, afgifter, skatter). |
7. - For hver 1.000.000 kr. i turismeomsætning skabes
der i gennemsnit 750.000, - kr. i værditilvækst og 1,7 årsværk. |
8. - For hver 1.000.000, - kr. i turismeomsætning kommer
der 260.000, - kr. ind i samlet offentligt provenu. |
Kilde: Wonderful Copenhagen på basis af VisitDenmarks turismeøkonomiske
opgørelse fra 2009 ”Turismens økonomiske betydning i Danmark
2006”. Beskæftigelsestallene stammer fra Copenhagen Economics rapport
fra 2010 ”Problemet i dansk turisme”. |
Den internationale dimension - For at sikre at der sker en relevant
markedsføring i forhold til henholdsvis det lokale, regionale, nationale og
internationale niveau, er det vigtigt, at der er fokus på hvilke oplevelser og
historier, som har hvilken målgruppe.
Som de kendteste internationale varemærker i Helsingør har vi ubetinget Kronborg
og Hamlet (Hamlets
Castle Elsinore).
I den videre udvikling af Kulturhavnen bør der derfor været et særligt
fokus på at udvikle den internationale profil på disse Attraktioner.
Sundtold og skibsfart rummer ligeledes internationale historier repræsenteret
gennem M/S
Museet for Søfart, Helsingør bykerne og Bymuseet
- Sundtoldsmarkedet
Helsingør så sit lys i 2013 og støttes i dette ærinde.
Kulturværftet har ligeledes i kraft af sin placering i Kulturhavnen og i
kraft af en udstrakt grad af modernitet en international dimension, som der er
et stort potentiale i at udvikle.
|
H. C. Andersen |
Internationalt er Danmark kendt som "Eventyrland" , ikke bare fra
Shakespear(Hamlet), men også fra H. C. Andersens mange eventyrer, godt hjulpet
af Wald Disneys tegnefilm der bygger på den verdensberømte poet´s fortællinger.
Den reklame bør Helsingør udnytte og bygge videre ved promovering af byen hvor
H. C. Andersens havde sin opvækst og skolegang.
|
I samarbejde med SmilingDanmark.dk |
H. C. Andersen skrev ved sin ankomst – og før hans besøg udviklede sig
til et traume, gav han følgende malende beskrivelse af datidens Helsingør:
“Betragtet ude fra vejen lovede Helsingør mig ikke meget, men nu jeg er inde
i den, synes den mig et lille København... Hvilken færdsel! Hvor livligt på
skibsbroen, hér taler nogle tykke hollændere deres hule sprog, dér hører jeg
det harmoniske italienske, længere henne læsser de stenkul af en engelsk brig,
så jeg tror, at jeg kan lugte London. Sundet er besået med skibe, der som
strandmåger svæver forbi kysterne.”
H. C. Andersens skolegang i Helsingør var en dramatisk tid i den berømte
forfatter´s liv. (som fortælles for lidt) - H. C. Andersen er en af verdens største
"Branding" ikoner og Helsingør bør gennemsøge alle historiske
arkiver for at sammensætte "en god historie" der formentlig vil have
samme brading værdi, som Hamlet, og kan sidestilles med Walt
Disney, idet H. C. Andersen er poeten bag de fleste Disney eventyr og
figurer.
Det vurderes at turismetilgangen til Helsingør og omegn kan fordobles,
hvilket betyder en anseelig forøgelse af kommunens økkonomi og
skatteudskrivningsgrundlag jfr. afledte effekter og turismens betydning som nævnt
i tabellen ovenfor.
VISITNORDSJÆLLAND F.M.B.A. er registreret i 2009 med CVR: 32499171 og er nu opløst.
Efter Helsingør er udtrådt som partner pr. 01. 01. 2021 eksisterer foreningssamarbejdet VISITNORDSJÆLLAND ikke længere.
Har du nogen kommentarer ændringer eller klage til denne side, -Kontakt redaktionen